Saturday, May 21, 2011

AYAH JAGA ANAK KECIL


Hari ini aku menjalankan tanggungjawabku menjaga dan mengasuh anak aku di Hotel Seri Pasifik. Almaklumlah maknya sedang berkursus. Orang kata kalau jaga anak ni serah ja kat maknya tentu bereh punya....betul tu. Sbab anak-anak kecil selalunya dekat dengan maknya, bak kata orang utara anak rapit ngan mak.

Tapi aku rasa dengan cara ini boleh memberi peluang anak kecil itu mengenal ayahnya pulak. Dalam Islam, anak adalah tanggungjawab ibubapanya, kalau kita corakkan dengan cara baik, baiklah jadinya, seperti sebuah kanvas putih, kalau kita lukis dengan baik, cantiklah ia...begitulah bidalan kepada anak kita.

Abdullah bin Umar radhiallahu anhuma berkata: Aku mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ الْإِمَامُ رَاعٍ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَالرَّجُلُ رَاعٍ فِي أَهْلِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ فِي بَيْتِ زَوْجِهَا وَمَسْئُولَةٌ عَنْ رَعِيَّتِهَا وَالْخَادِمُ رَاعٍ فِي مَالِ سَيِّدِهِ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ

“Setiap kalian adalah pemimpin, dan setiap pemimpin akan dimintai pertanggungjawaban atas yang dipimpinnya. Imam adalah pemimpin yang akan diminta pertanggungjawaban atas rakyatnya. Seorang suami adalah pemimpin dan akan dimintai pertanggungjawaban atas keluarganya. Seorang istri adalah pemimpin di dalam urusan rumah tangga suaminya, dan akan dimintai pertanggung jawaban atas urusan rumah tangga tersebut. Seorang pembantu adalah pemimpin dalam urusan harta tuannya, dan akan dimintai pertanggung jawaban atas urusan tanggung jawabnya tersebut.” (HR. Al-Bukhari no. 844 dan Muslim no. 1829)

No comments:

Post a Comment

Comment and Opinion